Datum: 25.11.2016

Čeští biologové odhalují klíčové hráče oceánů

Jsou stokrát menší než špendlíková hlavička, téměř průhlední a dosud byli naprosto neznámí. Přitom právě oni jsou důležitou součástí planktonu ve světovém oceánu, a mají tak významný vliv i na globální ekosystém celé planety. Jak zjistili mikrobiologové z českobudějovického Biologického centra AV ČR, velmi početnou, druhově nejbohatší a všudypřítomnou skupinou organismů ve všech oceánech jsou jednobuněční prvoci diplonemidi.

Objev publikoval v listopadu 2016 prestižní vědecký časopis Current Biology.

„O mikroskopickém životě v oceánech toho pořád víme velmi málo. Ještě donedávna byly známy jen 4 druhy diplonemidů. Ze vzorků sbíraných expedicí Tara Oceans jsme ale zjistili, že jich existují desítky tisíc druhů, o kterých nemáme naprosto žádné informace,“ říká Julius Lukeš, ředitel Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR. Ukázalo se, že diplonemidi jsou v oceánu druhově nejbohatší skupinou eukaryot (tj. velká skupina jednobuněčných i mnohobuněčných organismů, které mají buněčné jádro, patří sem např. rostliny, živočichové, prvoci), a celkově jsou šestou nejpočetnější skupinou mořských eukaryot.

Fascinující zjištění o tom, že tito dosud neznámí prvoci jsou jedněmi z nejběžnějších tvorů mořského planktonu, se podařilo odhalit díky analýzám vzorků z největší vědecké expedice současnosti Tara Oceans, která mapovala mikrosvět v mořích po celé planetě. Vědci odhalili podle sekvencí DNA více než 46 tisíc druhů diplonemidů a odhadují, že jich mohou existovat až statisíce.

„Diplonemidi se vyskytují ve všech mořích bez ohledu na zeměpisnou šířku, teplotu nebo hloubku, i když početnější jsou v hlubších vrstvách. Z toho můžeme usuzovat, že jsou nesmírně důležití pro správné fungování oceánu,“ říká spoluautor objevu Aleš Horák. O těchto mikroskopických prvocích s nenápadnou oválnou buňkou a dvěma krátkými bičíky však zatím vědci téměř nic nevědí. Není známo, jakou funkci v oceánu plní, ani jak žijí, zda volně nebo paraziticky.

Na tyto otázky chce najít odpovědi Lukešův tým v rámci pětiletého výzkumného projektu, který byl úspěšně hodnocen Evropskou radou pro výzkum a podpořen grantem Ministerstva školství a tělovýchovy ČR.

Objevu se věnuje i kanadský deník The Globe and Mail.

Publikace:

Flegontova O., Flegontov P., Malviya S., Audic S., Wincker P., de Vargas C., Bowler C., Lukeš J., Horák A. (2016) Extreme diversity of diplonemid eukaryotes in the ocean Current Biology 26: 3060-3065.
DOI: 10.1016/j.cub.2016.09.031

Gawryluk R.M.R., del Campo J., Okamoto N., Strassert J.F.H., Lukeš J., Richards T.A., Worden A.Z., Santoro A.E., Keeling P.J. (2016) Morphological identification and single-cell genomics of marine diplonemids Current Biology 26: 3053-3059.
DOI: 10.1016/j.cub.2016.09.013