Datum: 29.03.2008

Hejtman ocenil jihočeské biology

Předáním pamětních medailí Jihočeského kraje ocenil v pátek 28.3.2008 jihočeský hejtman Jan Zahradník významný objev, kterého dosáhl čtyřčlenný tým jihočeských biologů. Tým, ve kterém pracovali pod vedením mikrobiologa Miroslava Oborníka z Parazitologického ústavu Biologického centra Akademie věd ČR a Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity studenti Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity Jan Janouškovec, Tomáš Chrudimský a Marie Vancová, objevil předchůdce malárie. Předka parazitických prvoků, kteří způsobují malárii a toxoplazmózu, našli českobudějovičtí vědci spolu s kolegy z Austrálie, Skotska a USA. Z praktického hlediska může tento významný objev značně přispět k vývoji léků proti malárii.

Zdroj: Jihočeský kraj - oficiální server provozovaný Krajským úřadem

Čeští vědci našli předka parazitů

Článek v Deníku Právo dne 29.3.2008

Deník Právo otiskl dne 29. 3. 2008 článek o udělení pamětních medailí Jihočeského kraje vědcům z Přírodovědecké fakulty a Biologického centra AV ČR za objev prvoka, kterého lze využít pro testování léků proti malárii.

Laicky řečeno pradědečka malárie objevili jihočeští vědci ve spolupráci s kolegy z Austrálie, Skotska a USA. Nově popsaný prvok dostal název Chromea velia a jeho další studium může pomoci přispět k vývoji léku proti tomuto nebezpečnému onemocnění. Českobudějovický vědecký tým, ve kterém pracovali pod vedením mikrobiologa Miroslava Oborníka z Parazitologického ústavu Biologického centra Akademie věd ČR v Českých Budějovicích studenti Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity Jan Janouškovec, Tomáš Chrudimský a Marie Vancová, ocenil v pátek pamětní medailí hejtman Jihočeského kraje Jan Zahradník (ODS).

„My jsme ho neobjevili,“ řekl hejtmanovi hned v úvodu skromně Miroslav Oborník, kterého v roce 2004 oslovil australský vědec Rober Moor. Ten prvoka jako první izoloval z mořského korálu, nikdo na světě mu ale nedokázal říci, co vlastně nalezl. Až jihočeští vědci provedli molekulární analýzu organismu a učinili převratný objev, který může vědcům pochopit evoluci parazitologických prvoků. „Chromea je v podstatě živou fosilií, je to extrémně starý organismus, jehož stáří se odhaduje na 750 miliónů let. Až dvě stě miliónů let poté se teprve objevily pozemské rostliny,“ vysvětlil ještě Oborník.

Z hlediska praktického využití by se mohla Chromea v budoucnu uplatnit hlavně při testování léků proti malárii. Dnes se k tomu používá přímo Plasmodium – prvok způsobující malárii, což je velmi drahé a pro laboratorní pracovníky také nebezpečné. „Při použití Chromey by to mohlo vyjít pětsetkrát až tisíckrát levněji, protože je to odolný a nenáročný prvok. A bylo by to mnohem bezpečnější,“ dodal Oborník.

Biologický výzkum v Jihočeském kraji dosahuje dlouhodobě dobrých výsledků. Výsledy Biologického centra si tak zasluhují podle hejtmana Zahradníka velkou pozornost.

„Každoročně oceníme dvě nejlepší publikace, případně patentové přihlášky. Práce vybere a zdůvodní vedení Biologického centra a autoři nejlepší práce obdrží odměnu ve výši třiceti tisíc, autoři druhé nejlepší dvacet tisíc korun. Zahajujeme tímto tradici odměňování výsledků vědeckého výzkumu,“ uvedl Zahradník.