Datum: 14.01.2021

Genetický manuál pro výzkum mořských prvoků: Vytvoření nových modelových organismů pro experimentální buněčnou biologii

Publikace se zabývá zavedením genetických nástrojů pro studium mořských prvoků, kteří představují klíčovou součást světového oceánu. Rozsáhlou studii, na které se podíleli autoři z 53 laboratoří světa, shrnuje tzv. „Transformační mapa“, usnadňující přípravu dalších modelových organismů. Získané výsledky poslouží jako odrazový můstek pro studium funkcí dosud neprozkoumaných genů, které nesou tyto organismy ve svých genomech, a umožní tak vědcům ponořit se do tajemství všudypřítomných zástupců planktonu. Výzkum podmořského světa tím bude možno posunout o další krok vpřed.

Fylogenetické vztahy mezi studovanými mořskými prvoky a přehled nástrojů pro jejich transformaci.

Popis ilustrace:

Schematický pohled na eukaryotický strom života s vyobrazením hlavních zástupců. Dole je uveden seznam studovaných druhů mořských prvoků, které jsme se pokusili geneticky modifikovat. Organismy jsou podle úspěšnosti transformace rozděleny do třech skupin, které jsou označené žlutými, šedými nebo modrými kruhy. Detaily použitých metod jsou znázorněny jednotlivými ikonami. Podrobnosti o transformaci jednotlivých druhů jsou popsány v hlavním textu publikace.

Konsorcium 113 autorů z 53 laboratoří ze 14 zemí světa (viz. publikace)